Technische realisatie van karaokeversies

Op deze site staat een aantal karaokeversies van meer en minder bekende popnummers, soms covers (dus met de originele tekst), soms ook vertalingen of bewerkingen. Hieronder wordt uitgelegd hoe deze karaoke-opnamen technisch gerealiseerd zijn. Daarnaast vindt u hier een aantal uitvoeringen met begeleiding op piano of keyboard. Ook deze zijn soms gemixt met technieken die hieronder onder punt 3 worden beschreven.

Een karaokeversie is een combinatie van de oorspronkelijke muzikale begeleiding van een nummer met een nieuw ingezongen stemtrack. Om een karaoke-opname te realiseren moeten dus de volgende stappen worden doorlopen:
1 de oorspronkelijke zang uit het nummer filteren;
2 een nieuwe 'losse' stemtrack inzingen;
3 de muziektrack mixen met de nieuwe stemtrack.

Oorspronkelijke zang uitfilteren
Voor het filteren van de zangpartijen uit een opname is een simpel trucje. Ga uit van een stereo-opname (geript van een cd, gedownload of direct 'afgetapt' van de pc-geluidskaart, bijvoorbeeld van een streaming-muzieksite of een YouTube-filmpje met stereogeluid) en pas op de stereokanalen in een geluidsbewerkingsprogramma de volgende bewerking toe: combineer het linkerkanaal met een geïnverteerde wave van het rechterkanaal en het rechterkanaal met een geïnverteerde wave van het linkerkanaal (zie afbeelding). In de praktijk werkt op beide kanalen links plus geïnverteerd rechts of vice versa ook goed. Het effect van de bewerking is in alle gevallen dat de stereo-informatie gehandhaafd blijft terwijl het monogedeelte (d.w.z. het deel dat op beide kanalen identiek is) wordt uitgefilterd. Aangezien de meeste muziekopnamen zo gemixt zijn dat de zang precies midden in het stereobeeld zit, werkt dit meestal goed. Soms blijven er wat resten van de zangtrack over, die vaak in de nabewerking nog wel met andere trucjes te camoufleren zijn (bijvoorbeeld door verschillende toongebieden selectief te manipuleren met de equalizer-functie). Bij sommige opnamen werkt de truc niet, en in dat geval is de enige optie om zelf voor een nieuwe begeleiding te zorgen.


Een van de instellingen om met de kanalenmixer een karaoketrack te maken (Acoustica 3.3)

Nieuwe zangtrack opnemen
Vervolgens kan de nieuwe zangtrack worden opgenomen, wat uiteraard met een digitale recorder dient te gebeuren. Op de opname waarmee wordt meegezongen (de karaoketrack) moet een voorloopstilte worden gemaakt met helemaal aan het begin een piepje of ander kort, duidelijk begrensd signaaltje dat later als ijkpunt voor de synchronisatie kan dienen. Er kan het beste worden gezongen met de muziek op een koptelefoon, zodat de muziek niet nog een keer extra op de zangtrack wordt opgenomen. De zangtrack kan dan naderhand helemaal los van de muziek verder worden gemanipuleerd. Het werkt het prettigst om een koptelefoon te gebruiken die relatief veel omgevingsgeluid doorlaat en de muziek niet al te hard te zetten, zodat u uzelf tijdens de opname goed hoort.

De werkwijze is als volgt:
1. Start de opname op de digitale recorder.
2. Start de karaoketrack met piepje en voorloopstilte, eerst nog via een luidspreker. Houd de microfoon tegen de luidspreker, zodat het synchronisatiepiepje goed op de opname komt.
3. Na het piepje de luidspreker uitzetten, de koptelefoon aansluiten en opzetten en de zangtrack inzingen.

Mixen en nabewerken
Als de zangtrack naar tevredenheid is opgenomen, kan die met de karaoketrack worden gemixt. Kopieer de opname van de recorder naar de pc en laad beide tracks in een geluidsbewerkingsprogramma. Zorg dat bij beide tracks alles vóór het synchronisatiepiepje heel precies wordt gewist, zodat er bij het over elkaar leggen slechts één enkel piepje te horen is, en mix de twee tracks met elkaar. Vaak zal het onderlinge volume niet meteen correct zijn en moeten de tracks allebei nog een beetje worden 'nagepoetst' voordat alles helemaal goed klinkt. Bewaar alle tussentijds bewerkte versies van de tracks als aparte bestanden (met namen waaraan duidelijk te zien is wat de toegepaste bewerking was), zodat u altijd terug kunt naar een vorige stap als er iets mislukt. Het verdient over het algemeen aanbeveling enige echo aan de zang toe te voegen, omdat die anders gauw 'verdrinkt' in de begeleiding. Voeg niet te veel echo toe, een kwart seconde nagalm is genoeg.

Tot slot kan de gemixte track apart worden opgeslagen en desgewenst worden geconverteerd naar de bestandsindeling mp3. Bij deze laatste stap worden ook het synchronisatiepiepje en de voorloopstilte gewist.

Sommige digitale recorders bieden de mogelijkheid om op de recorder zelf tracks te mixen en het resultaat meteen te beluisteren. Ook hiervan is voor sommige opnamen op deze site gebruikgemaakt, maar de definitieve mix is wel altijd met geluidsbewerkingsprogramma's op de computer gedaan.

Gebruikte apparatuur en software
Ik gebruik de volgende apparatuur en software:

Keyboards/piano's: Yamaha, Technics
Digitale recorders: M-Audio MicroTrack 24/96 en Zoom H4N
Microfoon: Sony ECM-MS907 stereomicrofoon en ingebouwde microfoons van de gebruikte recorders
Oudere opnamen zijn soms gemaakt met de Cowon I-Audio 7 (mp3-speler)
Geluidsbewerkingsprogramma: Acoustica 3.3



Copyright © 2014 Wim Scherpenisse <info@wimscherpenisse.nl>
Terug naar de pagina 'Liedjes'